tisdag 2 oktober 2012

Rädda Sara, vi kan inte och får inte stillatigande åse vad som händer

Hej alla ute på nätet, viktigt att ni tar del av vad den svenska vården håller på att ta vägen. Ni förstår när ni har läst Saras vädjan om hjälp. Sara är en mycket god och kär vän, vi vill inte att hon skadas ytterligare. Vi vill inte missa hennes närvaro, lika lite som vi vill att hon går hädan eller skadas ytterligare. Hjälp till genom att skriva under den protestlistan, som vi har arrangeratNamninsamling.se.






**************************LÄS**********************

Jag har Hortons huvudvärk, en av de mest smärtsamma sjukdomar en människa kan ha.
Jag har även allvarliga ätstörningar, anorexi.

Ligger nu inlagd på Huddinge sjukhus, där jag blev lovad smärtlindring i form av Metadon, som vanligen används till narkomaner som behöver hjälp att avsluta sitt missbruk, men även som mycket god smärtlindring hos patienter med svår och långvarig smärta. Jag är inne på 2 år nu, med 6 stycken attacker på mellan 2½ och 3½ timma varje anfall, varje dygn... Jag orkar inte mer.

Väl här på Huddinge, plockade dom istället bort min smärtlindring, morfin. Dom menade att det kan utlösa huvudvärk, men Hortons kan man lätt se, då ögat blir rött, det rinner och ögonlocket hänger, på ena sidan. Det har inget med morfin att göra. Jag fick istället något skit i dropp som hette ketalar, samt ett svagt morfindropp, som man trappade ner för att kunna sätta ut. När mina attacker kom, erbjöd dom mig sömnmedel, och lite syrgas, vilket inte hjälper ett dugg.

Eftersom jag inte äter mat, får jag näring genom en sond. Den åkte ur i förrgårnatt under ett anfall.

Nu det värsta.

Droppnålen, den enda infarten jag hade, blev infekterad och kärlet sprack, så nu ligger jag UTAN NÅGON SMÄRTLINDRING ALLS!!! Det finns heller inga fler kärl att sätta nål i, då jag är helt sönderstucken på både armar och fötter. Behöver en PICC-line, men ingen remiss har gått iväg. Remiss till dietist, skulle ha gått iväg i söndags, förra veckan, allstå för en och en halv vecka sedan... Ingen har dykt upp. Det beställdes en specialmadrass till mig, då jag nu får liggsår, eftersom min låga vikt gör att alla kotor sticker ut, och det gör väldigt ont. Ingen madrass syns ännu till. Blev lovad den förra måndagen...

I förrgår, blev jag tillfrågad om jag ville ha något att äta, klockan halv åtta på kvällen. Ingen konstigt med det, förutom att det var första gången på hela dagen jag blev erbjuden någon mat...

Jag har nu så ont att jag svimmar av smärta. Sju gånger i fredags, två i lördags, och fyra igår. Jag har även ramlat ur rullstolen en gång, ur sängen tre gånger, senast i morse vid sex... Hade då legat med smärtor from hell, i en och en halv timma...

********************JAG ORKAR INTE MER*****************

Om någon vet något om vilka lagar, paragrafer som gäller angående rätt till smärtlindring, snälla, skriv... Om någon annan vet vad jag ska ta mig till, skriv...

Tack till Amanda Brihed och Jens Odsvall, för er kamp för min skull, jag älskar Er!

//Sara.


5 kommentarer:

  1. A'slm hur kan vi hjälpa? Har du ngn som kan föra din talan? Kan du byta sjukhus? Jag vill gärna hjälpa till men har ni inte kontaktat ledningen på sjukhuset? Mvh Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi för Saras talan även inför ledningen på Huddinge sjukhus, när det blir dags för ett sådant. Det kommer mer information över hur det går, men detta är fortfarande i sin linda. Det bästa är att sprida vad som redan finns om vad som inträffat och inträffar, det kommer att skaka om de personer som har ansvaret. Saras kampanj ska nu vara en av de starkaste i det här landet just nu, så ligg gärna i och gör Saras fall mer känt.

      Radera
  2. Jag tycker vi borde samla en grupp människor som anmäler avdelningen o sjukhuset , sen till pressen o till sist demo... sådana skurkar avskyr allt som är negativt speciellt om det kommer ut offentligt.. då är de körda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan redan nu lova att det inte sparas på krutet över att dels göra Saras fall känt och mer spritt, men även ansvarsfrågan ska kännas. De som bär ansvaret ska få veta vad ansvar också innebär och de ska också få yta sitt ansvar.

      Radera
  3. Det är ngt allvarligt fel med vårt "välfärdssystem"!! Jag har sett flera fall av ensamstående mödrar som misshandlats först av en man eller av ett sjukhus och sen behandlas som en kriminell människa och sätts ut på gatan - tillsammans med sina barn!! Välfärd?? Tror inte det! DAGS ATT RÖRA OM I GRYTAN!

    SvaraRadera